När kan man börja sin mopedkurs i Stockholm?

För den som är ivrig att gå en mopedkurs går det att börja på en trafikskola i centrala Stockholm redan när man blivit fjorton år och nio månader gammal.

Sommaren 2020 ändrades reglerna för hur man fick bygga om en bil så att den blev en A-traktor. Kravet på dubbla växellådor och dispens försvann men de fick fortfarande inte framföras i högre hastighet än 30 km/h. A-traktorerna blev billigare och många ungdomar, särskilt på landsbygden, fick tillgång till ett bekvämt och praktiskt färdmedel. De nya reglerna medförde en ökning på 27 % av antalet nya A-traktorer.

Den ökade användningen av A-traktorer har också inneburit att fler ungdomar har tagit det som kallas mopedkörkort men egentligen heter AM-körkort. Med ett AM-körkort får föraren köra fordon med en maxfart på 45 km/h. Motoreffekten får inte vara större än 50 kubikcentimeter eller ha en maxeffekt på 4 kilowatt. Ett AM-körkort gör att föraren får köra fordon med två, tre eller fyra hjul.

En mopedkurs innefattar både teoretiska och praktiska övningar

När man anmäler sig till en mopedkurs hos en trafikskola centralt belägen i Stockholm får man allt det material som behövs för att lyckas med sitt körkort. I kursen ingår:

• 8 timmars teoriutbildning
  • 4 timmars praktisk körövning
  • Mopedboken
  • Arbetshäfte
  • 10 olika webbaserade tester (med 70 frågor i varje)

Inför körövningarna får man låna både moped och tillhörande skyddsutrustning. Övningarna utförs på särskilda banor och under trygga förhållanden.

För den som, efter 18-årsdagen, har siktet inställt på att ta B-körkort är det bra att ha börjat med att köra A-traktor. Man får en viss körvana men framförallt får man erfarenhet av att befinna sig ute i trafiken. På mopedkursen får man lära sig trafikregler, ansvar och hänsyn i trafik och vikten av att vara en uppmärksam förare.

Mer information för dig kan du hitta på webbsida: mopedkursstockholm.se